Nog zie ik het voor me, onze eerste presentatie op een beurs. Het was in de Frieslandhal in Leeuwarden en wij hadden een klein standje met verkoopmateriaal dat voornamelijk bestond uit mooie grote kaarten met op zijde geschilderde voorstellingen.
Een jaar daarvoor hadden we het zijde schilderen ontdekt in Frankrijk waar we op fietsvakantie waren. We zagen geschilderde zijden sjaals en stoffen in een galerie en waren beiden in de ban van de heldere kleuren en de prachtige zijden stoffen. Geen wonder, textiel was echt mijn ding en Harm was van het tekenen en schilderen en in de kunst van het schilderen op zijde kwam dat perfect samen. Het liet ons niet meer los en terug in Nederland ging ik meteen een cursus volgen bij Agnes Dubbelaar van Zijdar in Franeker. Aan haar keukentafel hadden we les en telkens als ik thuis kwam van die lessen, wilde Harm weten wat ik precies had gedaan om het resultaat te krijgen wat ik toonde maar een bevredigend antwoord kon ik nooit geven. Dat daagde Harm uit om zelf te gaan onderzoeken wat er precies gebeurde en wat je allemaal kon met zijde en Dupont!
En dat betekende de start van Hawar want al snel schilderde Harm een collectie zijden sjaals voor een modezaak en ging hij op ons atelierschip avondlessen geven in zijde schilderen.
Er viel zo veel te ontdekken en te ontwikkelen in die techniek dat ons leven jarenlang in het teken heeft gestaan van zijde en het beschilderen van dat prachtige materiaal . We ontwikkelden sieraden die we beplakten met zijde , we bleven sjaals leveren aan modewinkels en Harm leerde heel veel dames hoe ze hun eigen zijden stoffen konden beschilderen en ontwikkelde de ene techniek na de andere.
Tot het moment dat Inge Evers het vilten bij ons introduceerde , toen ontwikkelde Harm de combinatie van zijde en de mogelijkheid om zijde te manipuleren met behulp van de krimp van wol, het vilten. Toen Harm vervolgens in Duitsland bij onze zijdeleverancier de modeontwerpster Inez Raspoort uit Antwerpen ontmoette , kreeg Hawar vleugels omdat we vanaf dat moment twee keer per jaar de accessoires ontwikkelden voor bij haar kledingcollectie. Via Parijs gingen die de hele wereld over en ik verbaas me er over dat die ontwerpen uit de jaren 90 op dit moment nog steeds zo ontzettend mooi zijn. Dat werd me heel erg duidelijk toen we ze mee hadden naar Baku waar Harm één van de sprekers was op een Viltsymposium. Ook in NY waar we les gaven voor Ambacht in Beeld werden ze door velen bewonderd en in beide steden werden ze opnieuw verkocht aan modieuze jonge vrouwen.
Ze bezitten een tijdloze schoonheid waar Harm terecht heel trots op mag zijn! Als docent leert hij met veel plezier iedereen die dat wil, hoe je deze prachtige accessoires maakt en het is dus tijd om eindelijk al die kennis en ervaring vast te leggen in een boek. Maar we gaan ook weer lessen zijde schilderen opnemen in het Hawar programma!
Deel dit bericht:
Schrijf een reactie
U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.